Ból mięśni – wyjaśnienie

Urazy sportowe i naciągnięcia spowodowane nadwyrężeniem/przetrenowaniem mięśni stanowią najczęstsze przyczyny bólu mięśni. W tym miejscu zajmiemy się identyfikowaniem bólu mięśni i jego leczeniem. Każdą dolegliwość warto skonsultować z lekarzem.

Wylecz się z bólu

Objawy bólu mięśni

Uczucie tkliwości i ból to objawy urazów mięśni. Można je odczuwać, będąc w ruchu lub podczas odpoczynku.

Gdy dojdzie do kontuzji mięśnia, stan zapalny może spowodować ból i obrzęk.

01

Mięśnie mogą boleć nawet podczas odpoczynku.

02

Bóle mięśni mogą być tak łagodne, że prawie wcale nie będą przeszkadzać, albo tak ostre, że poruszanie kończynami stanie się niemożliwe.

03

Jaki wpływ ma na Ciebie ból mięśni?

Ból mięśni może być uciążliwy i ograniczyć możliwość swobodnego poruszania. Prawie każdy z nas od czasu do czasu odczuwa bóle mięśni, przez co zwykłe, codzienne czynności, takie jak wstawanie z łóżka, wchodzenie po schodach i podnoszenie różnych przedmiotów, stają się bolesne.

Wylecz się z bólu

CZY WIESZ, ŻE...?

Słowo „mialgia” (ból mięśniowy) pochodzi z jezyka greckiego, od słów „myos” – mięsień i „algos” – ból.

87% ludzi spośród ankietowanyc
twierdzi, że fizyczny ból wpływa negatywnie na jakość ich życia.*

*Wg badania GSK Global Pain Index Research 2014 – pełny raport, s. 26.
Pełny raport jest dostępny pod linkiem

Dlaczego bolą nas mięśnie?

Najczęstszą przyczyną bólu mięśni jest przeforsowanie, zbytnie obciążenie lub niewielki uraz spowodowany na przykład przez bardziej niż zwykle wymagającą partię tenisa, potknięcie się lub upadek, a także przez napięcie i stres, które sprawiają, że mięśnie sztywnieją i stają się obolałe.

Przetrenowanie może powodować ból mięśni - piktogram

Przetrenowanie może powodować bóle mięśni

Przyczyną bólu mięśniowego obejmującego zazwyczaj kilka mięśni lub niewielki obszar ciała jest często nadwyrężenie lub niegroźny uraz, na przykład naciągnięcie lub zwichnięcie powstałe na skutek przeforsowania się podczas biegu. Potknięcia lub upadki także mogą prowadzić do naciągnięć lub zwichnięć powodujących bóle mięśni.

Stres i ból mięśni - piktogram

Stres i ból mięśni

Kolejną częstą przyczyną bólu mięśni jest stres. Gdy czujemy napięcie, nasz organizm produkuje hormony powodujące napinanie mięśni i w stresie mamy podniesiony próg wrażliwość na ból. Właśnie dlatego po ciężkim dniu w pracy możesz odczuwać dotkliwszy ból pleców.

Przeziębienie może powodować boleści i bóle - piktogram

Powodem bólu może być przeziębienie

Bolesność mięśni całego ciała może pojawić również w przypadku infekcji, takich jak zwykłe przeziębienie czy grypa.


Leczenie specjalistyczne

Ból mięśni zazwyczaj zmniejsza się po kilku dniach. Aby złagodzić ból, możesz skorzystać z dostępnych środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych bez recepty , podawanych doustnie lub stosowanych bezpośrednio na skórę pokrywającą dany mięsień. Szczegółową metodę leczenia najlepiej ustalić podczas konsultacji z lekarzem. możesz od niego otrzymać informację na temat odpowiednich ćwiczeń rehabilitacyjnych. Lekarz może również zlecić badania obrazowe, takie zdjecie roentgenowskie, rezonans magnetyczny lub tomografia komputerowa, a także badania krwi, które pomogą określić przyczynę bólu.

Jak radzić sobie z bólem mięśni? Oto 5 podstawowych zasad:

Stań prosto i unieś ramiona przez 5 sekund - piktogram
Chroń obolały obszar ciała przed dalszymi urazami, na przykład korzystając z temblaka lub kuli.
Ściągnij łopatki do tyłu przez 5 sekund - piktogram
Unikaj ćwiczeń, które mogłyby pogłębić uraz.
Ściągnij łopatki w dół przez 5 sekund - piktogram
Stosuj okłady z lodu na bolący obszar ciała co 2-3 godziny przez 15-20 minut. Worek z lodem owiń ręcznikiem. Nigdy nie przykładaj lodu bezpośrednio na skórę.
Rozluźnić mięśnie i powtórzyć 10 razy
W ciągu dnia korzystaj z uciskowych bandaży elastycznych, aby zmniejszyć obrzęk.
Ułóż bolesną część ciała w taki sposób, by znajdowała się powyżej serca, co pomoże w zmniejszeniu obrzęku.

Odkryj gamę naszych produktów

Dowiedz się, jak nasze produkty mogą Ci pomóc

Odkryj gamę produktów Voltaren dostępnych bez recepty i znajdź odpowiedni produkt, który pomoże Ci łagodzić ból. Korzystając z dowolnej metody leczenia bólu należy stosować się do zaleceń lekarza lub farmaceuty.

Dowiedz się więcej

Dowiedz się więcej

Czym jest zapalenie?

Poznaj procesy powodujące stany zapalne, ich przyczyny i odczuwane skutki.

Dowiedz się więcej

Fizjologia ciała

Dowiedz się, jak funkcjonuje ludzki organizm, poznaj zachodzące w nim w miarę upływu lat zmiany i uzyskaj informacje na temat radzenia sobie z bólem poszczególnych części ciała związanym z wiekiem.

Dowiedz się więcej

Ruch łagodzi ból pleców

Ruch to jeden z najlepszych sposobów na złagodzenie bólu pleców. Poniżej przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci w zachowaniu aktywności fizycznej.

*Wg badania GSK Global Pain Index Research 2014 – pełny raport, s. 11. Pełny raport jest dostępny pod linkiem.

Dowiedz się więcej
94% ludzie na świecie odczuwa ból pleców, szczególnie w ich dolnej części - grafika 94% ludzie na świecie odczuwa ból pleców, szczególnie w ich dolnej części - grafika