Zrozum swoje ciało

Ćwiczenia fizyczne a sprawność Twojego ciała

Dowiedz się więcej na temat korzyści, jakie niosą ze sobą ćwiczenia fizyczne. W jaki sposób utrzymywanie dobrej formy pomaga zachować zdrowie i łagodzić ból?

Dlaczego warto ćwiczyć?

Niekiedy aktywność fizyczna i ćwiczenia mogą wydawać się trudne, ale włożenie w te czynności dodatkowego wysiłku naprawdę się opłaca, by móc się na poczuć by móc się poczuć lepiej.

Zalecana ilość ćwiczeń dla każdego w wieku od 18 do powyżej 65 lat to pół godziny dziennie przez co najmniej pięć dni w tygodniu – to wartość minimalna. Aby uzyskać widoczne korzyści dla zdrowia, należy podwoić czas spędzony na ćwiczeniach.

W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego (ryzyko chorób serca) i aby poprawić swój stan zdrowia, należy poruszać się odpowiednio szybko, by tętno wzrosło, oddech przyspieszył i pojawiło się uczucie ciepła (tj. umiarkowane ćwiczenia fizyczne).**

Korzyści płynące z takiej aktywności działają pozytywnie na organizm oraz poprawiają samopoczucie. Badania wykazały, że aktywność fizyczna może zwiększyć poczucie własnej wartości, poprawić nastrój, jakość snu i zwiększyć ilość energii, a także zmniejszyć ryzyko stresu i depresji. Ćwiczenia mogą wzmocnić kości i mięśnie, co pomaga zachować sprawność i zdrowie w stopniu wystarczającym do wykonywania codziennych czynności, takich jak praca, zakupy czy zabawa z dziećmi lub wnukami.

Potknięcia i upadki są częstymi przyczynami bolesnych kontuzji, szczególnie wśród starszych osób. Wykonywanie poprawiających równowagę i wzmacniających mięśnie ćwiczeń każdego tygodnia wraz z ćwiczeniami aerobowymi o umiarkowanej intensywności, takimi jak szybki marsz, pomagają zmniejszyć ryzyko upadku.

*WHO | Physical activity. 2016. WHO | Physical activity. [ŹRÓDŁO INTERNETOWE] Informacje dostępne na stronie internetowej: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/ fs385/en/.
** o ile ogólna kondycja organizmu na to pozwala.

Dlaczego ćwiczenie jest dla Ciebie dobre - panel sterowania bieżni

Czy wiesz, że...?

Osoby dorosłe powinny uprawiać ćwiczenia wzmacniające mięśnie przy użyciu głównych ich grup, na przykład nóg lub ramion, przez co najmniej dwa dni w tygodniu.

Ćwiczenia a choroba zwyrodnieniowa stawów

Ćwiczenia są niezwykle ważne dla osób z chorobą zwyrodnieniową stawów (najczęstszym rodzajem zapalenia stawów). Wzmacniają i zwiększają elastyczność, zmniejszają ból stawów i zwalczają zmęczenie. Mogą zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawów i pomagają przy odchudzaniu, co znacznie zmniejsza ryzyko powstania choroby zwyrodnieniowej i obciążenie stawów kolanowych. Ćwiczenia fizyczne z towarzyszącym im bólem stawów mogą wydać się trudne do wykonania, ale umiarkowane ćwiczenia mogą złagodzić ból i pomagają w utrzymaniu prawidłowej wagi.

26% mężczyzn i 35% kobiet w krajach o wysokim dochodzie nie wykonuje wystarczającej ilości ćwiczeń - grafika

Od czego zacząć?

Przed rozpoczęciem nowego planu treningowego porozmawiaj z lekarzem lub osobą zawodowo zajmującą się ćwiczeniami fizycznymi na temat rodzajów ćwiczeń i aktywności, które najlepiej Ci pomogą. Dzięki temu sporządzisz najkorzystniejszy dla siebie plan ćwiczeń.

Każda osoba i sytuacja jest inna. W związku z tym ćwiczenia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb. Na przykład, jeśli całymi dniami siedzisz przed komputerem i skarżysz się na ból karku lub pleców z powodu złej postawy, do stałego planu dnia możesz włączyć ćwiczenia rozciągające, ponieważ pomogą one w zachowaniu większej ruchomości. Jeśli chodzenie lub bieganie powoduje ból, możesz spróbować pływania lub zacząć uprawiać jogę – nie obciążają one zbytnio bolących stawów.

Niezależnie od tego, co wybierzesz, pamiętaj, że nawet krótkotrwałe ćwiczenia są lepsze niż ich brak. Im bardziej poprawi się Twoja sprawność, tym lepiej możesz się czuć.

*WHO | Physical activity. 2016. WHO | Physical activity. [ŹRÓDŁO INTERNETOWE] Informacje dostępne na stronie internetowej: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/ fs385/en/. Pełny raport jest dostępny pod linkiem

Dowiedz się więcej

Ruchy łagodzące ból pleców

Ruch to jeden z najlepszych sposobów na złagodzenie bólu pleców. Poniżej przedstawiamy wskazówki, które pomogą Ci w zachowaniu aktywności fizycznej.

Dowiedz się więcej

Rodzaje bólu i jego leczenie

Dowiedz się, jak leczyć określony rodzaj bólu.

Dowiedz się więcej

Fizjologia ciała

Dowiedz się, jak funkcjonuje ludzki organizm, poznaj zachodzące w nim w miarę upływu lat zmiany i uzyskaj informacje na temat radzenia sobie z bólem poszczególnych części ciała związanym z wiekiem.

*Wg badania GSK Global Pain Index Research 2014 – pełny raport, s. 78. Pełny raport jest dostępny pod linkiem.

Dowiedz się więcej
53% ludzi na świecie opisuje swój ból jako dotkliwy -  grafika 53% ludzi na świecie opisuje swój ból jako dotkliwy -  grafika